Mai mulţi profesori de la „Mircea Eliade”, nemulţumiţi că ISJ a aprobat doar două clase de a IX-a
La sfârşitul săptămânii trecute, în mediul online a apărut o postare prin care mai mulţi profesori de la Colegiul Naţional „Mircea Eliade” din Reşiţa acuză Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin că nu a procedat corect atunci când a luat decizia de a le aproba doar două două clase de a IX-a pentru anul şcolar 2021-2022. Vom reda întreaga postare, dar şi punctul de vedere al Inspectorului general şcolar, Carina Pristavu, în legătură cu afirmaţiile făcute în mediul online.
,,Eliade – cel mai slab liceu/ cea mai slabă școală… din oraș? Aceasta e afirmația făcută chiar de la conducerea ISJ CS în ședința Consiliului Administrativ de vineri, după ce câteva dintre cadrele didactice ale școlii au cerut explicații vineri la sediul ISJ vis-a-vis de faptul că, după promisiuni de tăieri de clase de liceu… de la şapte mai în jos, până pe la cinci după schimbarea numărului de elevi pe clasă, precum și forfota cauzată de acest demers prezentat ca obligatoriu, CNME s-a trezit că este singurul liceu teoretic cu nume de Colegiu Național din oraș, care a mai pierdut o clasă, deci de la trei la două. Toate celelalte, fiind mai bune, au păstrat numărul de clase deja existent și… bravo lor! De aici însă, și până la afirmația de mai sus e cale de discuție, fără îndoială. De ce cel mai slab? Oare pentru că ne-am propus de ani de zile să oferim o șansă și celor din eșaloanele inferioare la nivelul liceului? Mai pe înțelesul tuturor, pentru că am avut curajul să acceptăm să lucrăm cu cei cărora nimeni nu le mai oferea vreo șansă? Adică e chiar puțin lucru să iei elevi de clasa a 9-a care au fost parțial sau total marginalizați în școala generală, care o fi ea, cu medii de 5-6 maxim, și să-i aduci după patru ani în proporție de 75 % la nivelul la care promovează examenul de bacalaureat? Și care apoi devin studenți? De ce cea mai slabă școală? Hai să vedem…Acum despre școala generală…că și asta e parte a instituției, nu? Nu atragem propria populație școlară, ni se reproșează, printre altele… Dar despre faptul că toate liceele de vârf din oraș ne adună elevii și se și mândresc cu ei spune cineva ceva? Dacă la noi rămân cca. 15% din absolvenții noștri, dragi licee cu școli generale de top, unde se duc restul? Și de ce acceptați proștii noștri? Nu cumva e chiar invers? Nu ne trimiteți toți elevii pe care-i considerați indezirabili în sferele voastre înalte, să facem ce putem noi cu ei, căci pentru voi sunt doar balast? Sau ați uitat cu toții că după unul sau mai multe semestre pe la Eliade cei mai buni se mută tot la voi? Da… aia cu 5 și 6 inițial ajung la 8 și 9 – și vin la voi! O fi pentru că s-au deșteptat brusc sau pentru că sunt acum pregătiți? Dar Eliade trebuie desființat, după mulți colegi inspectori, și nu de ieri, ci de ani de zile… Chiar cea mai slabă școală? Atunci de ce, de ani de zile, majoritatea mentorilor, metodiștilor sau membrilor Consiliului consultativ al ISJ se formează și se bazează pe colegii mei? De ce când e vorba de vreo inspecție tematică în județ directorul de la Eliade poate să-și dea demisia, căci nu va putea în veci să asigure suplinirea atâtor oameni la catedră de pe o zi pe alta? De ce majoritatea olimpiadelor se organizează aici? Ce urmăriți, de fapt? Ca toți cei buni și foarte buni de la Eliade să vină la voi? Unul câte unul, nu? Dispariția CNME ar face ca re-distribuția unor profesori să favorizeze pe toată lumea, mai puțin școala noastră! Și ultima mea considerație la ceas de seară de week-end și vacanță… da, Eliade are proiecte multe, la nivel județean, naționale și internaționale, la toate nivelurile de studiu… DECI TREBUIE DESFIINȚAT! Cum adică să oferi loazelor o șansă pe care cei de top nu o au? Cine sunt ăștia și de ce se tolerează asta? Noi, ceilalți, de ce nu? Scuzați retorica, dar nu cred că greșesc prea tare. Sau poate da, și atunci îmi cer scuze… Dar Eliade trebuie desfiinţat, nu?”.
Contactată, Lavinia Carina Pristavu ne-a declarat că: „Având în vedere solicitarea de clarificări cu privire la diminuarea numărului de clase de la Colegiul Național „Mircea Eliade” Reșița, vă comunicăm următoarele: – ajustarea numărului claselor de început (clasa a IX-a), din planul de școlarizare pentru anul școlar 2021-2022, s-a realizat în contextul scăderii constante a populației școlare, la nivel județean, cu impact major asupra rețelei școlare existente, scădere datorată introducerii clasei pregătitoare, în urmă cu opt ani, atunci când părinții au avut posibilitatea să opteze fie pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, fie în clasa I; – s-a avut în vedere ca aceste reduceri ale numărului de clase să nu afecteze calitativ și cantitativ școlile cu învățământ profesional și tehnic, inclusiv învățământul dual, școli care au suportat în ultimii zece ani toate pierderile din sistem, ca urmare a scăderii populației școlare, dar și a opțiunilor elevilor, preponderent, pentru filierele teoretică și vocațională; – la nivelul municipiului Reșița, s-a impus ajustarea cu două clase, decizie bazată pe scăderea cu peste 200 de elevi a efectivelor existente în clasa a VIII-a, în acest an școlar, 2020-2021, dar și pe experiența anului școlar anterior privind opțiunile absolvenților din clasa a VIII-a din școlile gimnaziale din județ, pentru colegiile și liceele din municipiul Reșița; – pentru această decizie, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, s-a realizat o analiză a rezultatelor învățării, din ultimii trei ani școlari încheiați, și anume: promovabilitatea la examenul național de bacalaureat, rezultatele admiterii în clasa a IX-a; cu rol strict orientativ, s-a avut în vedere și sondajul de opțiuni realizat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Caraș-Severin, pentru anul școlar 2021-2022; – în urma acestei analize, pentru a evita nerealizarea planului de școlarizare, la nivelul municipiului, s-a hotărât, în Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, reducerea unei clase la Colegiul Național „Mircea Eliade” Reșița, respectiv la Colegiul Economic al Banatului Montan Reșița, față de clasele existente în anul școlar curent;- în perspectivă, Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin are în vedere reorganizarea rețelei școlare, prin consultarea unităților administrativ-teritoriale – datorită scăderii constante a populației școlare, în ultimii zece ani – și realizarea unei noi strategii de alocare echilibrată, la nivel județean, a claselor pentru învățământul liceal, teoretic, vocațional și tehnologic și, respectiv, a învățământului profesional și dual“.