Dai sau iei, negustor te numești
În definitiv, sînt 50 de bani pe care nu-i dai, replică ce va rămîne celebră alături de alte strigături şi cimilituri gen: peeee-seeee-deee, România eşuată etc., rostită de mereu acelaşi profesor aflat în dilema cîinelui: eu ce fac? Dau sau iau? Deocamdată, LUĂM! De 50 de bani! Luăm, pentru că impresia generală este că actuala clasă conducătoare îşi bate joc de noi! Dar, aşa merităm, din moment ce nici unul dintre decidenţii politici, un Popescu, de exemplu, care a liberalizat piaţa enerigei mult înaintea lui Putin!, nu se bălăngăne la înălţime precum limbile de clopot!
Din păcate, aceşti executanţi ai ordinelor venite de la multinaţionale, vînduţii de serviciu, nu au primit OK-ul de la stăpîni să micşoreze preţurile în România, să aplice măsuri ferme, economice, dar speriaţi de explozia mămăligii, au renunţat la 50 de bani din cîştigurile proprii pentru a se preface că salvează ceva! Aparenţele! Executivul a optat pentru compensarea cu o sumă fixă per litru, pe o perioadă limitată de timp… Guvernul român a adoptat în 18 mai o subvenție de 0,5 lei / litrul de motorină pentru transportatori și fermieri. Circa 3.000 de companii din domeniu ar urma să primească 300 de milioane de lei. La pompă, începînd de vineri, combustibilul este „ajustat” tot cu 50 de bani!
În schimb, alte guverne au fost mai prompte! Guvernul de la Budapesta a extins pînă la 1 octombrie plafonarea preţurilor la combustibili, dar grupul energetic maghiar MOL a cerut retragerea graduală a plafonării preţurilor la benzină şi motorină pentru a nu pune în pericol siguranţa aprovizionării pe termen lung. În replică, a fost introdusă vînzarea de combustibil cu preţ diferit pentru maşinile înmatriculate în străinătate, ceea ce a atras amenințarea cu infringement din partea Comisiei Europene. Preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,21 euro) pe litru la benzinării.
După invazia rusă în Ukraina, guvernul ceh a suspendat taxele de drum pentru mașini, autobuze și camioanele pînă la 12 tone, ca și obligația de a adăuga componenții bio costisitori la benzină și la motorină. În Polonia, deja din ianuarie, a fost redusă TVA la motorină pînă la 8%, de la 23%, pentru o perioadă de șase luni! Guvernul Sloveniei a decis să plafoneze, începînd de la jumătatea lunii martie, preţul benzinei şi motorinei la 1,503 şi, respectiv, 1,541 euro pe litru, pentru o lună. După o încercare de a renunța la plafonare, în 11 mai a reintrodus-o pentru 3 luni, fixînd prețurile la 1,560 euro / litru de benzină și la 1,668 euro / litru la motorină. Prețurile angro au fost fixate la 1,540 respectiv 1,648 euro/litru. De la începutul lunii februarie, guvernul croat a plafonat prețul benzinei standard la echivalentul (de atunci) a 1,516 euro / litru și la 1,505 euro / litru de motorină. Tot de atunci, în Serbia prețurile au rămas plafonate la echivalentul a circa 1,73 euro / litru, la cursul din acel moment. Apoi, la începutul lunii următoare Serbia a redus accizele cu 20%, pentru 30 de zile. În Germania, în 25 martie, s-a decis reducerea taxelor cu 30 de eurocenți pentru benzină și cu 14 eurocenți pe motorină, pentru 3 luni, iar în Franţa a fost introdusă o reducere la pompă de 15 eurocenți pe litru, iar pentru transportatori a fost rezervat un buget de granturi de 400 de milioane de euro. În Italia, pînă la 8 iulie este în vigoare o reducere a accizelor de 30 de eurocenți la benzină motorină și GPL. Transportatorii beneficiază de o deducere a taxelor de 28% la achizițiile de motorină din primul trimestru, iar în Olanda au fost reduse accizele cu 21% la benzină și la motorină de la 1 aprilie, pentru tot restul anului. Sectorul spaniol al transporturilor a fost, pînă la 30 iunie, principalul beneficiar al unei reduceri de 20 de cenți pe litru, din care 15 cenți vor fi acoperiți de stat și 5 cenți de companiile petroliere. Pentru luna aprilie a fost decisă și o rambursare parțială a taxei pe emisii, iar în Portugalia, pînă la 30 iunie, a funcționat un mecanism de rambursare a TVA și a taxelor pe emisii care au rezultat din scumpirea combustibililor. Și a fost majorat voucher-ul pentru folosirea cardului la plata la pompă de la 5 euro la 20 de euro.
După aceste cîteva exemple, să vedem şi ce spune şeful statului despre măsuri: „Reducerea accizelor este doar aşa, aparent, la îndemîna guvernelor, în realitate nu este, din cauza legislaţiei europene. Deci la accize e uşor de umblat dacă vrei să le creşti, dacă vrei să le scazi nu se prea poate sub un anumit nivel. Deci discuţia aici se opreşte foarte repede şi rămîne una doar de teorie matematică, ca să zic aşa.
Celelalte instrumente la dispoziţia Guvernului sînt sigur cele naţionale: să umble la TVA, la sprijin bugetar, la alte mecanisme. În situaţia în care şi la noi preţurile la pompă au crescut destul de mult, Guvernul pe bună dreptate a analizat chestiunea şi a ajuns la concluzia că trebuie să facă ceva, atît cît se poate”, a afirmat Ioahnnis. Şeful statului a spus că nu este posibilă plafonarea directă a preţului sau subvenţionarea lui semnificativă! Pînă la urmă şi 50 de bani sînt 50 de bani pe care nu îi dai cînd alimentezi la pompă şi cred că la cei care, spre exemplu, pentru transport de mărfuri, consumă cantităţi mari de carburant se simte la sfîrşitul lunii şi la unii se simte chiar semnificativ.
Avem clar un președinte fără viziune, arogant și la un moment dat aceste lucruri combinate se pot cataloga drept incompetență crasă! De altfel, o viziune comună la vîrful puterii nu are cum să existe. Acești trădători de țară nu au nimic în comun între ei și minic în comun cu România, pentru că ei sînt slugile altor puteri. Aşa meriţi, popor român! Iei, că de dat…