De la lipitorii de afișe, la postacii pe Facebook

Victor Nafiru

În anii  ’90, la modă erau lipitorii de afișe. Pentru cei născuți după revoluție ori pentru cei care în urmă cu 30 de ani buchiseau literele din abecedar, ăla vechi, cu „Ana are mere“, trebuie precizat că lipitorii de afișe erau un fel de învățăcei care încercau să deprindă tainele politichiei. Făceau un fel de practică, dar nu în atelier, cum era pe atunci, sau într-un salon, cum se poartă acum, ci pe stradă. Cu bidineaua într-o mână, cu afișul în cealaltă, iar la brâu, legat cu sfoară de cânepă, bidonul cu aracet. Zi de zi, seară de seară, uneori și noaptea, cât ținea campania electorală. Pe garduri, pe clădiri, pe vitrinele magazinelor numai afișe cu candidații la primărie, consiliul județean ori la Parlament. Cei mai destoinici se alegeau fie cu o funcție la partid, fie cu un loc de muncă în administrație. Asta în cazul în care candidatul lor ieșea câștigător.

Cu timpul, lipitorii de afișe, unii dintre ei chiar au făcut carieră ajungând primari, consilieri ori parlamentari, au început să dispară din peisaj. De vină a fost tehnologia. În locul afișelor au apărut bannere, panouri electorale, fluturași  împărțiți pe stradă. Dar cea mai mare născocire a secolului nostru în materie de publicitate electorală, dar nu numai, nu o reprezintă nici bannerele, și nici mash-urile de pe fațadele clădirilor cu zece etaje, ci așa-zisa „industrie“ a postărilor pe Facebook. Acolo totul este gratuit, postacii, care sunt un fel de aplaudaci în viața reală, sunt la datorie zi și noapte. Nu trebuie să ai școală multă să faci asta ori să ai habar de gramatica limbii române. Poți să fii și analfabet funcțional, că nimeni nu are treaba ta.

Acolo pe Facebook toți postacii sunt filosofi și cu cât dau mai multe like-uri ori fac distribuiri de texte legate de un anumit primar, deputat sau senator, cu atât sunt mai apreciați și au mai multe șanse să ajungă la blidul cu linte, să salte în funcții. Așa cum este cazul lui Horia Irimia, numit consilier la Ministerul Lucrărilor Publice. Irimia e celebru prin postările legate de un anumit senator, datorită căruia  a ajuns să muncească la Primăria Caransebeș și pe barba căruia a ajuns și consilier la Ministerul Lucrărilor Publice. Iar pentru ca recunoștința să meargă până la capăt, Horică continuă și de la București să facă ceea ce știe cel mai bine, să posteze și să dea like-uri. Alții nu ar face asta după ce s-ar vedea cu sacii în căruță. Nu și Irimia, care e ceva special, credincios până la moarte și dincolo de ea.

2 2