În pandemie, voluntarii Asociației Acasă în Banat au readus la viața morile de apă din Caraș-Severin
12 mori de apă reabilitate și 3 noi trasee turistice amenajate de 160 de voluntari
Mii de ore de muncă, peste 160 de voluntari și o cauză nobilă. Așa se pote descrie proiectul „Salvăm Morile de Apă” al Asociației Acasă în Banat și Fundația Orange prin care au fost amenajate trei trasee turistice și puse în funcțiune 12 mori de apă la Gârnic, Șopotu Nou și Pârvova.
Prin punerea în valoare a morilor de apă din punct de vedere turistic, localnicii pot genera venituri din vânzarea către turiști a făinii proaspăt măcinate și a produselor derivate. Proiectul Salvăm Morile de Apă a fost finanțat de Fundația Orange cu suma de 32.000 lei, prin intermediul ”Susține un ONG”, program anual ce încurajează participarea activă a angajaților companiei în proiecte sociale.
În total, voluntarii au refăcut opt acoperișuri, au repus în funcțiune 5 mori de apă oprite, au reparat fundații și săpat canalele de aducere a apei. Pentru a include morile de apă în circuitul turistic, au fost refăcute podețele de acces, construite balustrade, trepte și cărări, au fost montate indicatoare și plăcuțe informative.
„Suntem la finalul unui proiect extraordinar care ne-a purtat prin unele din cele mai pitorești sate din zona Banatului. A fost o mobilizare extraordinară, atât din partea voluntarilor cât și din partea localnicilor care ne-au susținut și s-au implicat pentru reușita acestui proiect. Ne dorim ca localnicii să devină conștienți că aceste mori de apă sunt adevărate valori care trebuie păstrate și folosite în continuare. Sunt convins că valorificarea patrimoniului local, agricultura ecologică și agroturismul sunt șansa satelor din Banatul montan. Asociația noastră va continua în următorii ani să lucreze îndeaproape cu aceste comunități pentru a le ajuta să intre în circuitul turistic”, a spus Radu Trifan, președintele Asociației Acasă în Banat.
”Deși proiectul „Salvăm morile de apă” s-a derulat pe perioada pandemiei, acesta a reușit să funcționeze ca un motor pentru implicarea voluntarilor, care și-au dorit să sprijine mai mult ca oricând comunitățile locale, afectate și mai tare de acest context. În plus, proiectul ne-a demonstrat că implicarea și dorinta comunității este esențială în refacerea și salvarea patrimoniului, care poate fi apoi folosit pentru repornirea economiei locale.”, a spus Andrei Amarghioalei, Shop Manager Orange România și coordonator proiect.