RECOMANDAT

Sabin Pautza, prezent și anul acesta în juriul Festivalului-concurs de dirijat “Ionel Perlea”, o manifestare cu renume internațional

Published by
REDACŢIA

Festivalul Internațional “Ionel Perlea” s-a deschis oficial în 25 iulie 2024, la Slobozia, în sala de spectacole „Europa” a Consiliului Județean Ialomița. Clementina Tudor, managerul Centrului Cultural “Ionel Perlea”, a vorbit despre celebrarea centenarului Giacomo Puccini și masterclassul de dirijat, condus de maestrul David Crescenzi. Concertul dedicat marelui compozitor Giacomo Puccini a conținut arii, duete și scene din operele sale, “La Boheme” și “Tosca”. În cadrul concertului au condus orchestra ”Ionel Perlea” 12 tineri dirijori români și străini, care au participat la acest masterclass condus de maestrul David Crescenzi.

***

Concursul internațional de dirijat ”Ionel Perlea” a adus la Slobozia, în județul Ialomița, 24 de tineri dirijori din 13 țări. Această manifestare care se adresează tinerilor muzicieni a devenit pe parcursul timpului tot mai cunoscută și apreciată pe plan mondial.

Au venit aici, anul acesta, la cea de-a VIII-a ediție, muzicieni din Japonia, China, Coreea de Sud, Marea Britanie, Germania, Italia, Franța, Cehia, Grecia, Israel, Colonia, Singapore și Brazilia.

Dacă în primele ediții ale concursului au participat numai români, anul acesta, România a avut înscris în competiție un singur muzician, care din motive obiective nu a putut ajunge.

Juriul internațional, al cărui președinte a fost dirijorul și compozitorul Sabin Pautza, a ascultat, notat și după șapte ore de examinări și deliberări a selecționat doisprezece participanți, care s-au prezentat din nou pe scena concursului pentru ca dintre aceștia să rămână în finală doar șase concurenți.

Doamna Svetlana Bivol, director al Filarmonicii Naționale “Serghei Lunchevici” din Chișinău, Republica Moldova, a făcut parte și anul acesta din juriul acestui festival atât de cunoscut și apreciat în întreaga lume, asemeni patronului spiritual al manifestării, Ionel Perlea, muzicianul care a dirijat și a primit aprecieri pe întreg mapamondul.

Svetlana Bivol – Este un eveniment de mare anvergură și impact social, fiindcă mulți tineri au venit aici din toată lumea, din Marea Britanie, din Israel , Coreea de Sud, Japonia, Singapore, Polonia, Franța, Germania și din alte țări. Este o mare realizare și o mare bucurie, pentru că tinerii vor să studieze, vor să înțeleagă, vor să transmită măiestria și dragostea lor pentru muzică, prin dirijat, prin concepțiile lor interesante. Astăzi a fost cântată Simfonia a 3-a de Felix Mendelssohn Bartholdy și uvertura “Egmont” de Ludwig van Beethoven. Eu primesc aceste invitații, de a face parte din juriu, cu mare drag și cred că sunt invitată pentru că sunt un profesionist și vin mereu cu o atitudine pozitivă. Se știe că eu mereu am apreciat și am ajutat tinerii, lucru pe care îl fac cu mare dragoste. Viitorul le aparține în toate și atunci când viața noastră nu este deloc ușoară, avem pe mapamond atâtea contradicții, atâtea războaie, atâta ură, trebuie să fim deschiși și să apreciem această oază de muzică și de frumos, de aici de la Slobozia, județul Ialomița. Tinerii muzicieni au mare nevoie de aceste competiții. La noi este o vorbă: “Omul netalentat merge și răzbate peste tot, omul cu talent trebuie ajutat și are nevoie de sprijinul și admirația noastră“.

Adriana Telescu – Întrebarea pe care mi-am pus-o eu este de ce anul acesta lipsesc muzicienii români din concurs?

Svetlana Bivol – Este o întrebare foarte bună, pe care mi-o pun acum și eu. Țineți minte anul trecut erau în concurs români tineri care au obținut și posturi după aceea. Au mers prin țară ca dirijori. Nu pot să vă spun de ce în 2024 nu au venit în concurs tinerii dirijori români, dar interesul acesta stârnit la nivel international, este dovada că festivalul a crescut și s-a făcut foarte cunoscut. Păcat că nu au venit românii, poate că mulți dintre ei au înțeles cât de greu este să câștigi această pâine. E complicat să ajungi în fața unei orchestre și s-o stăpânești, să fi nu doar un lider ci și un generator al ideiilor și emoțiilor transmise de compozitor. Nu este ușor deloc! Poate că anul viitor vor veni mai mulți români la Slobozia, la acest festival. Eu mă bucur de fiecare data să revăd membrii juriului. Maestrul Pautza este o bucurie pentru noi toți, atâta intelect, atâta înțelepciune, atâta artă izvorâtă dintr-un artist. Asta ne motivează și pe noi să fim mereu alături de acești tineri muzicieni.

Daniela Vlădescu, managerul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, a venit prima oară în juriul festivalului concurs de dirijat de la Slobozia. La Târgoviște, la cunoscutul festival de romanțe „Crizantema de aur”, am întâlnit-o mereu.

Daniela Vlădescu – La “Crizantema de aur” merg mereu fiindcă eu cânt romanțe. Am o afinitate cu acest gen muzical și cu cei care organizează an de an, acest concurs. Ei mă cunosc și mă invită an de an, fiindcă într-un fel eu sunt specialistă în romanțe. Din tagma cântăreților de operă foarte mulți soliști interpretează romanțe, aducându-și aportul la promovarea romanței. Aici, la Slobozia este cu totul altceva. Am auzit despre acest festival de foarte mult timp, am fost invitată în juriu și acum doi ani, dar nu am putut să ajung. Acum sunt bucuroasă pentru că îmi dau seama că este o preocupare foarte importantă pentru organizatorii festivalului concurs „Ionel Perlea”, să promoveze muzica, profesiunea aceasta dirijorală și să dea o șansă tinerilor care îmbrățișează această meserie. Tineri care își găsesc loc tot mai greu în peisajul artistic. Să fi dirijor trebuie să ai o orchestră la îndemână, la 50 de instrumentiști este nevoie un dirijor. Pentru fiecare dirijor ar trebui 50 de instrumentiști, ceea ce nu este ușor de realizat. Dar cei buni răzbat, am această speranță!

Adriana Telescu – Din punct de vedere calitativ, ce părere aveți despre acest festival?

Daniela Vlădescu – Extraordinară. Și din punct de vedere a organizării, care este impecabilă. Dar din punct de vedere al pregătirii participanților, cei de aici sunt foarte buni. Orchestra care îi acompaniază este formată din profesioniști, oameni care își cunosc bine meseria. Totul este la superlativ.

Adriana Telescu – Este însă o întrebare care ne frământă. Anul acesta nu au participat la concursul de dirijorat români, oare de ce?

Daniela Vlădescu – În străinătate este mai ușor să îți găsești locul ca dirijor. Noi suntem obișnuiți să trăim din meserie și sunt meserii care sunt îngrozitor de grele, ca cea de dirijor, de pildă. Necesită foarte multă muncă, mult studiu, multă implicare. Asta înseamnă un sacrificiu pe care îl face fiecare, iar după ce termină conservatorul, își dau seama, realizează că nu are unde să se ducă. Absolvenții nu își găsesc locul și atunci foarte mulți renunță, se îndreaptă către altceva. În România oamenii sunt obișnuiți să câștige foarte ușor banii, ori în această meserie trebuie să trudești mult, să lupți cu cei care nu sunt ca tine, cu cei care te nedreptățesc, cu toate situațiile potrivnice și să muncești pe rupte. Asta înseamnă că viața ta trebuie să fie dedicată acestei meserii.

Adriana Telescu – Sunteți managerul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, instituție care include și filarmonica de la malul mării.

Daniela Vlădescu – Da, pentru că teatrul acesta s-a înființat în anul 2004 prin unificarea filarmonicii „Marea Neagră” și a baletului “Oleg Danovski” și deși nu mai este pe frontispiciu filarmonica, noi menținem acest gen muzical, pentru că ar fi păcat ca orașul să fie vitregit și să nu poată asculta și genul simfonic, care este atât de valoros.

Cristian Balaș conduce an de an în calitate de concert maestru orchestra “Ionel Perlea”, orchestră alcătuită special pentru acest festival.

Adriana Telescu – De cât timp colaborați cu orchestra “Ionel Perlea”?

Cristian Balaș – Această formație s-a născut odată cu acest proiect, pe care doamna directoare a Centrului Cultural „Ionel Perlea”, Clementina Tudor și baritonul Cătălin Țoropoc, președinte al Asociației “Suonarte”, au dat o nouă anvengură acestui festival patronat de ilustrul Ionel Perlea. Orchestra exista, dar era doar pentru secțiunea de interpretare lieduri. Acum este al patrulea an de când noi, instrumentiștii din orchestra “Ionel Perlea” și organizatorii acestei minunate manifestări avem o colaborare foarte frumoasă.

Adriana Telescu – E greu?

Cristian Balaș – Nu am cum să spun că este ușor. Inițial greutatea constă în faptul că trebuie să construiesc formula orchestrală în mijlocul vacanței, iar eu încerc să iau cei mai buni muzicieni din orchestra Operei Naționale, a Filarmonicii „George Enescu” și Orchestra Națională Radio. Până acum mi-a reușit!

Adriana Telescu – Dumneavoastră unde sunteți angajat?

Cristian Balaș – Eu sunt angajatul Orchestrei Naționale București.

Adriana Telescu – Cât de greu este să lucrați cu cei care participă la concursul de dirijat?

Cristian Balaș – Este o dificultate mai ales la cursurile de masterclass. Aici vin dirijori la început de drum și trebuie să fim deschiși, mai ales noi, cei din orchestră la modul în care dirijează. După ce primesc tot mai multe noțiuni de la maestrul, cel care conduce cursul, anul acesta a fost maestrul David Crescenzi, ei devin tot mai buni până la concertul final.

Adriana Telescu – Dar faptul că trebuie să repetați de atâtea ori, cum aveți răbdare, cum faceți față?

Cristian Balaș – Este o provocare într-adevăr! Este obositor, dar suntem înarmați cu multă răbdare. Ieri de exemplu am repetat șapte ore. Este dificil, dar este plăcut. În muzică doamnă nimeni nu are dreptate, trebuie doar ca la final să ajungem la un numitor comun.

Adriana Telescu- Spuneți-mi legat de premii și de cei mai buni concurenți, părerea dumneavoastră se armonizează deseori cu cea a juriului?

Cristian Balaș – Nu chiar întotdeauna, dar în cele mai multe situații. De exemplu anul trecut premiul întâi a fost și premiul orchestrei. Deci părerile au coincis!

Aflat pentru prima oară în juriul Festivalului concurs de dirijat „Ionel Perlea”, Sebastian Tegzeșiu, managerul Filarmonicii din Brașov, ne vorbește despre cum a perceput acest eveniment.

Sebastian Tegzeșiu – Da, sunt pentru prima oară aici, le mulțumesc organizatorilor pentru invitație. Ce pot să spun decât că este o acțiune foarte frumoasă, foarte bună cu nivel ridicat al concurenților și mi se pare fantastic, ceea ce Slobozia a reușit să creeze, mai ales pentru cultură. De aceea nu pot spune decât că îi felicit pe pe toți, organizatori și participanți.

Adriana Telescu – Despre concurenți ce ne spuneți?

Sebastian Tegzeșiu – Este un nivel foarte ridicat, este clar că interesul vizavi de acest concurs crește. Am înțeles că este la a VIII-a ediție și sunt convins că în următorii ani acest festival concurs va lua o și mai mare amploare. Deja este și la momentul actual cunoscut și foarte apreciat pe plan mondial.

Adriana Telescu – Filarmonica din Brașov ce a adus în fața publicului meloman în stagiunea care s-a încheiat?

Sebastian Tegzeșiu – Filarmonica din Brașov este una din formațiile importante din România, într-o plină dezvoltare. Ne bucură foarte mult că am reușit să aducem în fața publicului brașovean, lucrări de la muzica barocă a lui Bach, până la lucrările mari ale secolului XX, Strauss și Gustav Mahler. Următoarea stagiune promite a fi una plină de anvergură, deoarece ea face cumva transferul între stagiunea 2025 și 2026, stagiune în care publicul brașovean va avea o surpriză, pentru că vom aduce în fața sa Simfonia a 7-a a compozitorului rus Dmitri Șostakovici și Simfonia a 6-a a compozitorului austriac Gustav Mahler. Apoi vom avea festivalul muzical de Crăciun. În momentul acesta filarmonica de află într-un moment de schimbare a înfățișării instituției și a siglei. Deci deschiderea stagiunii 2025 va veni cu un aer nou, care sper să răspundă așteptărilor.

Alexandru Ganea, prezent a doua oară în juriul festivalului “Ionel Perlea”, este dirijor al Orchestrei “Universitaria”din cadrul Universiății Naționale de Muzică București și conferențiar univ. dr. la UNMB. Este unul din marii dirijori români și un pedagog care știe cum să formeze muzicieni valoroși. Este legat de Slobozia, fiindcă în trecut a locuit aici.

Alexandru Ganea – Părinții mei au stat foarte mult timp aici și eu am plecat după ce am terminat clasa I-a la București, dar în fiecare vară m-am reîntors.

Adriana Telescu – Spuneți-mi despre nivelul de pregătire al concurenților, ați putea face o comparație cu anul trecut?

Alexandru Ganea – Și anul acesta avem un nivel de pregătire deosebit de ridicat al concurenților. După părerea mea cei care au rămas în finală sunt tineri cu speranțe frumoase de viitor.

Adriana Telescu – Ce ne puteți spune despre modul de organizare al festivalului?

Alexandru Ganea – Și anul acesta am fost plăcut surprins de felul impecabil în care s-a desfășurat totul. Cei de aici, de la Slobozia se gândesc la toate aspectele care țin de organizare. Ei aduc de la aeroport concurenții, cazarea este într-un hotel foarte primitor și mâncarea foarte bună. Felicitări organizatorilor!

Dirijorul Cristian Lupeș, manager al Filarmonicii din Sibiu, este alături de trei ani de festivalul “Ionel Perlea” și declară că se reîntoarce de fiecare dată cu drag la Slobozia. El este cunoscut pentru activitatea sa artistică revoluționară și pentru proiectele culturale derulate de-a lungul timpului.

Cristian Lupeș – Da, sunt a treia oară în juriul acestui renumit festival. Cu această ocazie am descoperit acest oraș ialomițean, pe care nu-l văzusem până acum trei ani. Iar concursul acesta de dirijat organizat aici, sub aureola marelui Perlea face un lucru minunat, aproape unic în România. Mai sunt puține concursuri de dirijat în țara noastră și într-un oraș fără orchestră să se poată organiza așa ceva, este extraordinar. Este bineînțeles meritul lui Cătălin Țoropoc de la Asociația „Suonarte” și al Clementinei Tudor, manager al Centrului Cultural „Ionel Perlea”. O minune care trebuie replicată, dar până atunci este bine că se întâmplă aici, unde sunt adunate atâtea energii, care aduc împreună pe membrii orchestrei și pe tinerii dirijori veniți din toată lumea. Din păcate anul acesta niciun român printre concurenți, dar avem tineri muzicieni din 13 țări dintre care putem selecționa pe cei mai buni și talentați. Este o muncă care merită făcută, fiindcă pune România pe harta artistică a lumii.

Adriana Telescu – De ce credeți că românii nu au venit anul acesta la festival?

Cristian Lupeș – Din păcate răspunsul este mereu același. Astfel de întâmplări reflectă locul în care se află la acest moment școala românească de dirijat. Probabil ar trebui să investim mai mult în zona asta, probabil universitățile ar trebui să se concentreze și să investească mai multă energie pentru a dezvolta acest domeniu. Avem vârfuri dirijorale excepționale : Ionel Perlea, Constantin Silvestri, Sergiu Celibidache, îl avem pe Constantin Bugeanu, desigur cu discipolii lui, Cristian Mandeal, Horia Andreescu și celebru de acum Cristian Măcelaru. Sigur am uitat pe mulți, dar nu vreau să-i spun pe toți, ci doar să menționez că România are potențial și este capabilă de performanță. Filarmonica din Sibiu și-a făcut un obicei de-a invita din rândul concurenților prezenți, unul sau doi să dirijeze la Sibiu. De fiecare dată, aceștia, au fost foarte bine primiți de orchestră și de public.

Dar pentru că m-ați întrebat despre nivelul la care s-au prezentat tinerii participanți la concurs, v-aș spune că apreciez în primul rând efortul orchestrei, al instrumentiștilor. Pe mulți îi știu din facultate. Nivelul general de pregătire și prezentare al concurenților a crescut . Vedem oameni care au venit aici de peste tot, din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. Din păcate nu pot câștiga toți și atunci trebuie să facem o selecție pe niște criterii foarte clare. Ceea ce este important însă, toți ne-au impresionat din punct de vedere al pregătirii muzicale.

Președintele Asociației Culturale „SUONARTE”, Cătălin Țoropoc, a venit în urmă cu 4 ani alături de Clementina Tudor pentru a se ocupa împreună de organizarea Festivalului concurs „Ionel Perlea”. Asociația “Suonarte” s-a născut din dorința unui grup de tineri artiști și antrepenori culturali de-a oferi o alternativă pozitivă evenimentelor culturale din țara noastră, care, să implice personalități culturale românești și străine, dar și tinere talente în curs de afirmare.

Cătălin Țoropoc – A funcționat bine colaborarea cu cei de aici, din Slobozia, încă de la început. Acum patru ani acest concurs a fost transformat în concurs internațional, atât pentru secțiunea de canto, cât și pentru cea de dirijat. S-a adăugat aici și componenta educațională, masterclass-urile. Practic s-a ajuns până în Singapore anul acesta, toată lumea cunoaște numele lui Ionel Perlea și a auzit despre acest festival , timp în care lucrurile au evoluat foarte mult.

Adriana Telescu – Nu vreau să vă pun să dezvăluiți secrete, dar sunt curioasă cum ați reușit să atrageți în cadrul acestei manifestări, așa mulți concurenți străini.

Cătălin Țoropoc – Conceptul este foarte interesant, a trebuit să știm foarte multe, să cunoaștem personalitatea marelui Perlea, tot ce vedeți acum este rezultatul unei analize profunde. Mulți pași în avans și așteptări realiste. Acestea au fost depășite. Nu există un secret, succesul îl reprezintă doar dăruirea celor cu care am lucrat, analiza și alegerea unui concept care este foarte ofertant pentru cei care sunt la început de drum, cântăreți sau dirijori. Eu întotdeauna m-am pus în locul celor care vin să concureze. Nu este necesar să vină ca să bifeze un concurs, ci pur și simplu să învețe lucruri noi. Conceptul în sine este foarte atractiv pentru cei care vor să vină pe scenă și să facă o carieră.

Adriana Telescu – Dumeavoastră aveți studii muzicale, sunteți bariton, aveți în palmares roluri jucate în opere pe multe scene ale lumii. Dacă nu era așa , credeți că lucrurile s-ar mai fi derulat atât de bine?

Cătălin Țoropoc – Este un mare avantaj, desigur. Uitați de o vreme eu studiez și dirijoratul și merg și în direcția aceasta. Un mare avantaj, fiindcă eu cunosc ce se află în spatele unei organizări de acest tip și în al doilea rând că am legat niște relații cu muzicienii pe care îi aducem aici.

Adriana Telescu – De ce credeți că nu au venit concurenți români anul acesta la festival?

Cătălin Țoropoc – Păi noi în România nu mai avem o școală de dirijat. Este o întrebare care trebuie pusă la nivel national. Este regretul nostru, dar asta a fost doar anul acesta. Acum vine din urmă o generație foarte bună de dirijori. Aceștia trebuie să fie încurajați.

Clementina Tudor, managerul Centrului Cultural ”Ionel Perlea”, este omul care cu calm și multă pricepere se ocupă de buna desfășurare a acestui festival concurs de canto și de dirijat, dar și a multor alte activități pe care le are în programul cultural al fiecărui an. Am cunoscut-o în urmă cu doi ani și acum în 2024, o regăsesc la fel de entuziastă și implicată în toate câte le împlinește zi de zi, acțiuni culturale care au menirea să lumineze și să coloreze viața oamenilor din Slobozia. Este iubită și apreciată la ea acasă. Este un adevărat promotor al culturii locale și naționale.

Clementina Tudor – Din punct de vedere al organizatorilor, ne-am îndeplinit un obiectiv foarte important, să avem concurenți din mai multe țări. Și nu este un lucru ușor! Au fost la început înscriși 51 de concurenți din 24 de țări. Asta înseamnă foarte mult. La prima ediție a acestui festival am pornit cu 3 concurenți și în opt ani am ajuns să avem 51 de înscriși, să facem și o preselecție, ceea ce nu știu dacă ne-am gândit vreodată, că vom ajunge în situația aceasta, aceasta reprezintă o evoluție remarcabilă. Acest festival concurs și-a atins adevăratul potențial. Suntem într-o formă bună, de creștere și de creștere organică, nu falsă, nu este ceva mistificat aici, este un interes al dirijorilor din toată lumea, care și-au dorit să participle la acest festival.

Adriana Telescu – Să vorbim puțin despre începuturi. A cui a fost ideea organizării acestui festival?

Clementina Tudor – Începutul, începutului a fost acum 33 de ani, când poetul Șerban Codrin, director al Centrului Cultural “Ionel Perlea” sau parte a echipei de conducere a centrului s-a gândit ce putem face pentru cultura ialomițeană. Așa că a hotărât să facă un concurs de lied “Ionel Perlea”. Acolo a fost începutul. Și prima ediție a fost în colaborare cu Universitatea Națională de Muzică București. La premieră desfășurându-se un concert susținut de clasa profesoarei Mariei Margareta Nistor . După aceea poetul Șerban Codrin a mers, a dat câteva premii din partea Centrului CuLtural “ Ionel Perlea”, unor tineri dirijori din țară. În paralel s-a desfășurat mereu concursul de lied, care a crescut permanent, până la cea de-a 25-a ediție. La 25 de ediții îmi aduc aminte, atunci am venit eu la centrul cultural și am găsit un articol scris de Sebastian Crăciun, de la Radio România, în care spunea că acest concurs ar trebui reinventat. De fapt eu știam asta, pentru că lucram în presă, scriam despre concursul de lieduri “Ionel Perlea”, eram foarte aproape de fenomenul în sine și am simțit același lucru, că trebuie să se schimbe ceva. Atunci, această manifestare își atinsese un maxim, iar de aici încolo nu se mai putea decât să stagneze. Apoi m-am consultat cu Cristian Obrejan, el fiind la Centrul Creației Populare, dar fusese director și la Centrul Cultural “ Ionel Perlea”. Se încercaseră formule foarte frumoase. De exemplu la concursul de lied a fost invitat într-o seară corul “Madrigal”. A fost o seră de vis. Apoi o seară de muzică sacră la mănăstirea “Sfinții Voievozi”, un moment memorabil. Dar tot se simțea nevoia de-a se schimba ceva, iar Cristian Obrejan mi-a spus chiar așa” Măi Cleme, ce a fost Perlea? Dirijor. Și atunci am început să caut pe cineva care să răspundă acestor cerințe. Nici nu mai știu cum am ajuns la maestrul Sabin Pautza. L-am sunat și a mărturisit că nu știe să spună „nu”. Nici nu știa în ce se implică, doar că îl știa pe Perlea și știa că merită Perlea un concurs de dirijat. Au fost 4 ani foarte grei fiindcă am făcut concursul de dirijat în paralel cu concursul de lied. Maestrul a orchestrat liedurile lui Ionel Perlea. Cei care erau la canto după aceea le cântau cu orchestra și cu dirijorii. Au fost patru ani foarte consistenți, în care noi am redefinit cumva această formulă a festivalului concurs „Ionel Perlea” . A fost concurs de interpretare vocală și dirijat, apoi de canto și dirijat și după 4 ani am spus că a venit vremea să le separăm și să le creștem separat, deoarece în formula aceasta era foarte greu. Am schimbat și locația, înainte se făcea într-o sală micuță la centrul cultural, acum am venit aici, la sala “Europa”. Aveam nevoie de public. În Slobozia publicul nu este unul cunoscător, dar prin orchestră, prin liedurile maestrului Pautza care ating sufletul spectatorilor, am reușit să aducem publicul alături de noi. Și apoi după 4 ani am spus „ok” , este timpul să-l creștem din nou și să-l separăm. Am făcut un parteneriat cu Asociația „SUONARTE” și am pornit la drum alătui de ei. Dar nu am putut să-l facem atunci, erau restricțiile cu pandemia, cei care s-au înscris ne anunțau cu nu mai pot veni, erau tot felul de restricții, fiecare țară avea regulile ei. Așadar anul 2020 a fost anul de probă în care am testat potențialul internațional, dar nu am putut să facem decât un festival afară, în aer liber, numai că testul s-a dovedit unul corect. Ne-a ajutat Dumnezeu să avem în preajmă oameni buni, care au dorit să se întâmple un moment cu adevărat omagial pentru Ionel Perlea. Să fie aici muzică de calitate, profesionalism, corectitudine. Este un concurs pentru tinerii cântăreți de operă și tinerii dirijori. O rampă în care ei să vină și să evolueze sub bagheta artistică a lui Ionel Perlea.

Adriana Telescu – Vorbiți cu entuziasm se vede că îndrăgiți acest festival. Spuneți-mi după asocierea cu “Suonarte”, a fost mai ușor de organizat concursul?

Clementina Tudor – În fiecare an am avut câte o provocare. Anul trecut în 2023 spre exemplu, centrul a fost în reabilitare și am organizat la București atât mastercass-ul cât și concursul. Aici, la Slobozia a fost doar spectacolul de gală. Anul acesta nu am știut cum stăm din punct de vedere financiar. Am avut centenar Giacomo Puccini, orchestra a fost mai mare, așadar costuri mai mari.Dar ne-a ajutat Dumnezeu și am găsit soluțiile potrivite.

Adriana Telescu – Aveți și sprijinul Consiliului Județean Ialomița.

Clementina Tudor – Exact, avem toată deschiderea și toată încrederea, iar frica să nu dezamăgim este să știți mare! Când lucrurile merg mai greu, când ti se pun piedici, zici: “asta este, atât am putut! “

Anul acesta bugetul a fost unul confortabil, nu a trebuit să facem cine știe ce artificii. După deschiderea oficială a festivalului de dirijat, președintele Consiliului Județean care a participat la deschidere mi-a spus: “am senzația că la cât e de mare Perlea, că noi suntem prea mici”.

Adriana Telescu – Sunteți un om care iubește ceea ce face, rațional și bun organizator.

Clementina Tudor – Eu așa funcționez, altfel nu știu! Am avut și foarte multe provocări și apoi am predat matematică vreo opt ani . Așa că nu am cum să funcționez altfel, eu întotdeauna caut soluția optima pentru orice.

Adriana Telescu – Mențineți aceeași oameni în juriu an de an, cred că nu este obligatoriu.

Clementina Tudor – Ne place să păstrăm oamenii cu care colaborăm foarte bine, dar avem și noutăți, ca să spun așa. Depinde însă și de programul celor invitați să participle, unii nu pot an de an și intervin lucruri care nu țin de noi. Pot apărea oportunități noi cum a fost maestrul David Crescenzi, la masterclass. Noi evoluam mereu. Toți cei care vin aici ne sunt și ne rămân prieteni. Noi vrem ce este mai bine pentru festival, iar eu sunt foarte deschisă și am încredere deplină în colaboratorii mei. Acesta este secretul reușitei.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, specialitatea dirijat si pedagogie muzicală. Academia Muzicală „Chigiana” din Siena, Italia, specialitatea compoziție și dirijat orchestră cu Franco Donatoni, Franco Ferrara şi Bruno Maderna, Doctor in Music – The London Institue for Applied Research, England, Doctor în Compoziţie, al Academiei de Muzică „Gh. Dima”, din Cluj-Napoca, dirijorul și compozitorul Sabin Pautza conduce juriul Festivalului “Ionel Perlea”, în calitate de președinte de opt ediții. L-am întrebat despre cum s-au prezentat anul acesta concurenții.

Sabin Pautza – În primul rând a fost ceva total nou, pentru că spre deosebire de ceilalți ani, am avut 24 de participanți la concurs, tineri veniți din 13 țări. Asta atestă că acest festival pornit din orașul Slobozia, a devenit cunoscut în toată lumea muzicală. Altă explicație nu există! Am avut spre surprinderea mea concurenți din Japonia, Singapore, Israel, China, Marea Britanie, Franța, Polonia, Germania, Italia, Grecia și Coreea de Sud. Acest lucru arată implicarea deplină a organizatorilor care merită să fie felicitați.

Apoi, nivelul de pregătire al concurenților a fost unul foarte bun, iar rezultatul a fost de cea mai înaltă ținută. Reprezentanții filarmonicilor din țară au ales din cei 6 finaliști ai acestui concurs tineri dirijori pe care i-au invitat să lucreze cu orchestrele filarmonicilor pe care le conduc. O idee excepțională.

Adriana TelescuDe ce credeți că anul acesta nu s-au prezentat în concurs români?

Sabin Pautza – Am avut înscris un participant din România, dar nu s-a putut prezenta din motive obiective. Așa că au rămas în competiție doar concurenții din străinătate.

Adriana Telescu Credeți că școala românească de dirijat se află la acest moment într-un impas?

Sabin Pautza – Nu cred, noi avem încă școală bună de dirijat și de compoziție, dovadă au stat rezultatele din anii trecuți, când am avut mulți reprezentanți din țară, am avut și fete, ceea ce este un lucru nou. Adică nu te aștepți ca o tânără de 23 de ani să ajungă în finala unui concurs de dirijat. Am avut fete foarte bine pregătite care au luat premii și s-au afirmat în finala acestor concursuri.

Adriana Telescu Aveți știință și de alte concursuri de dirijat pe plan național?

Sabin Pautza – Au fost la Cluj și la București, dar acesta s-a impus după revoluție, în ultimii 30 de ani, prin participarea largă a concurenților și prin nivelul concertelor și al recitalurilor respective. Din momentul în care m-au invitat să conduc juriul acestui festival, le-am spus că Ionel Perlea a fost un compozitor cu lucrări remarcabile, dar a fost înainte de toate, un dirijor fără pereche. El nu are asemănare și asta nu o spunem noi românii, ci ne-au spus-o muzicienii din străinătate, Ionel Perlea a fost unul din cei mai mari dirijori ai secolului XX.

Adriana Telescu – Ce calități trebuie să aibă un bun dirijor?

Sabin Pautza – În primul rând talent, har de la Dumnezeu, fără acest dar nu poți face nimic. Cam un dirijor și doi compozitori la o generație se formează. Deci dirijorii sunt și mai rari decât compozitorii. Eu cred că un muzician nu trebuie să fie niciodată mulțumit de sine, el trebuie să creadă mereu, că în permanență este loc de mai bine. Este o muncă titanică, în primul rând să studiezi, să asimilezi lucrarea pe care o dirijezi, ca să poți dirija, în primul rând trebuie să știi toate amănuntele, să cunoști compoziția ca și cum ar fi lucrarea ta și de aici înainte, trebuie să pleci să îi dai interpretarea care o merită. Cel puțin eu asta am făcut mereu. Niciodată nu am dirijat o lucrare pe care nu am simțit-o ca fiind a mea, pe care nu am știut-o în cele mai mici amănunte. Abia atunci am șanse să o aduc pe scenă în lumina pe care o merită.

În finala competiției festivalului “Ionel Perlea” au rămas șase concurenți :Ondrej Soukop dinRepublica Cehă, Patrick Tuttle din Germania, James Henshaw şi Doinic Grier din United Kingdom,Matteo Dal Maso din Italia, Wooju Balk din Coreea de Sud.

Anul acesta trofeul Ionel Perlea a fost câştigat de tânărul dirijor Wooju Balk, Coreea de Sud.

Adriana Telescu – Un gând legat de edițiile viitoare ale acestui festival. Se poate mai mult?

Sabin Pautza – Întotdeauna se poate mai mult! Dar este un lucru foarte bun că am ajuns să primim concurenți din atâtea țări, iar festivalul concurs “Ionel Perlea” a devenit cunoscut în lume și reprezintă de acum o rampă de lansare pentru tinerii muzicieni.

Material realizat de Adriana Telescu