Share şi like la români
Începând de la ora zero a zilei de mâine, România intră în zona tămbălăului politic. Al campaniei pentru alegerile europarlamentare. Că politicienii şi partidele se află în campanie de pe la începutul anului, este o altă poveste. De mâine, campania este oficială şi asta contează cel mai mult. Şi unii, şi alţii se vor zbate să ajungă cu mesajul la noi cei care le dăm votul. Placa e aceeaşi: PSD e un partid de hoţi şi de parşivi, PNL nu va face decât să taie salariile şi pensiile dacă va ajunge la Putere. Nu vor exista confruntări de idei, de doctrine, nu se va discuta pe seama problemelor cu care se confruntă Europa şi lumea. Totul se va axa pe discursul acela tăios, cu care ne-am obişnuit, cu atacuri directe la liderii, baronii şi firfizonii spectrului politic.
Mai mult decât oricând, campania asta se mută din stradă pe platformele de socializare online, gen Facebook ori Twiter. Pe telefoane mobile, pe computerele tradiţionale. Acolo reclama încă este gratuită, postează cine ce vrea, nu există restricţii, toţi se cred deţinători de adevăr. Din spatele unui cont fals pot combate şi înjura în voie orice oponent politic, pot îndemna la ură sau la haos. E simplu cum nu a mai fost până acum.
În urmă cu cinci ani, electoratul de Dreapta din România s-a mobilizat exemplar pe Facebook şi, în decurs de doar două săptămâni, a răsturnat scorul primului tur de la alegerile prezidenţiale, în care Victor Ponta avea un avans de 10 procente în faţa lui Klaus Iohannis. Politicienii sunt conştienţi de aceasta, dovadă că au dat startul la sheruit pe reţelele de socializare. Ba, chiar îi obligă pe liderii locali să facă acest lucru în mod constant, zi şi noapte. Share-urile şi like-urile ţin loc de aplauze şi ovaţii. Încing spiritele, dar şi minţile exaltate ale celor conetacţi la internet. În lumea de astăzi, acestea poate face diferenţa într-o campanie de acest gen.
Doar România rurală, cu closet în fundul grădinii, cea care ne-a obişnuit să meargă masiv la vot, nu dă share-uri şi like-uri la lozinci, discursuri şi fotografii cu politicieni. Pentru ea, share-ul şi like-ul înseamnă micul, berea şi plasa plină cu ulei, zahăr, orez şi macaroane!