Turiștii sunt atrași în Banatul Montan mai mult de obiectivele turistice naturale
Studenți și cadre didactice din cadrul programului Administrare a Afacerilor în Turism, Comerț și Servicii, Centrul UBB Reșița, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca, coordonați de prof. Univ. dr. Gheorghe Popovici, au efectuat o cercetare exploratorie online cu privire la așteptările turiștilor față de Banatul Montan ca destinație turistică, precum și pentru identificarea gradului de cunoaștere a ofertei turistice din județul Caraș-Severin.
În urma acestei cercetări, s-a ajuns la concluzia că la jumătatea anului 2022 turismul din județul Caraș-Severin este în perioada de regăsire după pandemia de COVID-19.
„Prin trecerea de la turismul pasiv, sedentar la turismul activ sunt suficiente premise care pot convinge că turismul din întregul Banat Montan nu va ajunge niciodată să-şi încheie ciclul de activitate, dimpotrivă, se va dezvolta la un alt nivel de calitate și atractivitate dacă se va ține seama de așteptările potențialilor turiști români și străini“, se arată în comunicatul emis de Universitatea Babeș-Bolyai din Reșița. Din răspunsurile date reiese că județul Caraș-Severin are un potențial turistic însemnat, dar nu toate resursele turistice latente sunt sau pot deveni atracții turistice, turiștii sunt atrași îndeosebi de obiectivele turistice naturale, iar gradul de cunoaștere a obiectivelor turistice (naturale și culturale) din județ este scăzut.
De asemenea, cei intervievați spun că facilitățile turistice (de transport, cazare, masă și agrement) reduse și modeste oferite de județul Caraș-Severin influențează negativ dorința de a vizita și a reveni în cele cinci zone turistice: Semenic, Aurora Banatului, Muntele Mic – Poiana Mărului, Băile Herculane și Clisura Dunării.
Din cei 417 respondeți care au răspuns la întrebarea privind veniturile disponibile pentru călătorie, jumătate dintre ei (49,4% – 206 respondenți) afirmă că pot face cel puțin o vacanță pe an, 35,6% (148 respondenți) nu-și permit nicio vacanță pe an, iar 15,1 % (63 respondenți) spun că au tot ce le trebuie și fac două și mai multe vacanțe într-un an de zile. Dacă 70,6% (290 respondenți) dintre turiștii români își planifică călătoria din timp, în mod rațional, 29,4% (121 respondeți) preferă să-și ia deciziile în ultimul moment, în mod impulsiv, accesând ofertele last minute.