„Uniți… reușim!“ Și au reușit, dovedind că Semmeringul Bănățean trebuie păstrat!
Ziua de duminică, 8 decembrie 2019, va rămâne una de referință, în istoria ultimilor 30 de ani, a celei mai faimoase căi ferate din România: Oravița-Anina. Este ziua în care societatea civilă cărășeană a fost solidară cu unul dintre simbolurile Banatului de Munte, căci acesta este adevărul despre această bijuterie de cale ferată construită în urmă cu 130 de ani, în dorința declarată de a fi salvată de la închidere.
Faptul că această cursă Oravița-Anina a fost scoasă din „Mersul trenurilor“ pentru o perioadă nedeterminată, dar care echivalează cu sfârșitul, a avut darul să mobilizeze exemplar Asociația „Euroland“ Banat, Asociația „Cultură și fapte bune“ și pe soții Ionuț și Andreea Popovici. Datorită lor, aproape 300 de oameni au urcat în cele trei vagoane, încălzite cu sobă, pornind într-o călătorie de vis chiar și pentru cei mai pretențioși specialiști în călătorii cu trenul.
Linia ferată Oravita-Anina are o lungime de 34 km, iar construcţia ei a costat în total 5.000.000 de guldeni. Există zece viaducte cu o lungime totală de 843 metri, șase treceri peste văi adânci, dintre care se distinge viaductul Racoviță – 115 metri lunigime și 26,5 metri înălțime -, iar lungimea totală a tunelurilor este de doi kilometri. Referindu-se la evenimentul de duminică, organizatorii au ținut să precizeze:
Gheorghe Popovici, prof. univ. „Nu știu ce ne va rezerva viitorul în următorii ani, știu însă că, în 2020 pe acest traseu va circula cel puțin o cursă de la Oravița la Anina. Va fi și un vagon restaurant, al patrulea din garnitură ,cum din păcate nu am avut astăzi. Locomotiva cu aburi va fi recondiționată, iar investiția totală se va ridica la suma de 100 de mii de euro. Noi, societatea civilă, vom fi alături de CFR Călători, vom veni cu aceste servicii suplimentare, așa cum au fost surprizele de astăzi oferite de noi, ca și organizatori.“
La rândul său, Lili Flisc Gherle a spus: „Mă bucur că inițiativa a plecat de la mine. Mi-am asumat-o, mi-am găsit parteneri de nădejde, și am reușit. Le mulțumesc partenerilor, corului Poliției de Frontieră, mulțumim fanfarei și tuturor care au fost alături de noi astăzi. Eu zic că se poate orice, dar pentru asta trebuie să facem ceva, nu doar să discutăm“
Și vicepreședintele Consiliului județean, Ionuț Popovici, a fost mulțumit și fericit de evenimentul în sine: „Mă bucur că societatea civilă a reacționat pozitiv la acest semnal al nostru, al tuturor și până la urmă ne-am coalizat și am reușit poate acestă unică deplasare de la Oravița la Anina și retur. Iar acest lucru nu s-ar fi putut împlini fără participarea partenerilor noștri, corul Poliției de Frontieră, band-ul condus de Cristi Iakab, acești inimoși folkiști care au întreținut în permanență atmosfera. În 2016 am depus un jurământ la Consiliul județean pe care îl respect cu sfințenie, că voi lupta cu toate forțele mele pentru județul Caraș-Severin și locuitorii săi, lucru pe care îl fac și în acest moment, dar și de acum încolo fie ca persoană publică, fie ca simplu cetățean. Mă bucur că mesajul nostru, al societății civile a ajuns și la București și mă mai bucur de faptul că, cel puțin pentru un an, linia Oravița-Anina va rămâne deschisă“.
Călătorii, chiar dacă o bună parte dintre ei au stat în picioare, au fost încântați de această călătorie care a avut de toate: muzică folk, program de fanfară, colinde susținute de corul Poliției de Frontieră și gulaș pregătit în gara Anina.